ACTIVITATS PER A PISSARRES DIGITALS INTERACTIVES

Hola a tots!
Avui hem creat dues activitats per a una pissarra digital interactiva descarregant l'aplicació de Smart Technologies.

Primer de tot volem explicar la nostra experiència. El programa per crear aquestes activitats no ens funcionava a cap ordinador de les tres i hem hagut de demanar a una altra companya si ens podia deixar el seu ordinador, quan ella acabés. Per tant, la nostra primera experiència no ha sigut bona. Quan ja hem pogut crear les nostres activitats l’opinió sobre el programa ha canviat lleugerament, és un programa fàcil d’utilitzar, ve amb activitats predissenyades que pots modificar al teu gust, facilita molt la feina i també ajuda a crear el teu disseny, ja que, en pots veure d’altres que et poden inspirar.

Per altra banda, volem parlar sobre els aspectes positius i negatius de les pissarres interactives. Els aspectes positius que nosaltres hi trobem són: pots escriure i dibuixar directament sobre la pissarra o si ho prefereixes des de l’ordinador, pots visualitzar imatges, sons, textos, etc., pots interactuar, sigui, amb programes o amb persones.
Els inconvenients que nosaltres hi trobem són: per utilitzar el videoprojector cal que hi hagi bona lluminositat i resolució suficient per part de l’ordinador, poden haver-hi problemes amb els cables, la instal·lació, etc., les llums es poden fondre amb l’ús, el calibratge de la pantalla es pot perdre si el videoprojector es mou i requereix una formació per aprofitar el programari associat.

Seguidament parlarem sobre les nostres activitats; tracten sobre les matemàtiques al cicle mitjà, trobem que són molt importants perquè segons Lockhart (2009), aprendre matemàtiques vol dir ser capaç de resoldre un problema formulant diferents hipòtesis, discutint les diferents opcions, per a finalment decidir quina és la millor i arribar a la solució (o no) de manera creativa i raonada hem volgut que practiquessin les multiplicacions, ja que prèviament hem treballat les sumes i les restes i a partir que els alumnes aprenguin els continguts que toquen treballar anirem avançant. 
Aquesta és la nostra fitxa. Els objectius que ens agradaria que assoleixin els alumnes són:

  • Conèixer les taules del 2 i 3 de multiplicar.
  • Utilitzar estratègies de resolució de problemes.
  • Valorar la importància dels recursos tecnològics i utilitzar-los com a eines per a realitzar càlculs.
  • Memoritzar les taules de multiplicar

Per això els continguts són multiplicacions i números (numeració i càlculs). 
Com a recurs utilitzarem una pantalla PDI i els procediments que seguirem seran: després de posar a la pantalla PDI les taules del 2 i del 3 de multiplicar, haver-les explicat i practicat. Donarem l’explicació de les activitats, els nens/es s’aixecaran en parelles per a fer les multiplicacions. La primera activitat tracta d’ordenar les multiplicacions; primer hauran d’ordenar la taula del 2 i seguidament la del 3, la segona activitat hauran de relacionar el resultat correcte amb la multiplicació corresponent. 
La nostra metodologia d’avaluació no es realitzarà donant notes amb números perquè creiem que fa baixar l’autoestima dels alumnes, per això avaluarem amb si, no i practicant. Amb un si qui ho ha assolit, un no a qui no ho hagi assolit i no sàpiga fer el procediment i amb un practicant als alumnes que sàpiguen fer el procediment però no hagin resolt bé l’operació.

Després d’haver creat les activitats, les hem intercanviat amb unes companyes, la Dolors i la Maria. La seva activitat era diferent de la nostra, era una mena de concurs que consistia en el fet que dos alumnes de manera individual havien d’endevinar si era falsa o verdadera una frase plantejada, com per exemple “A l’hivern anem amb pantalons curts”. Primer responia un alumne/a una pregunta i després l’altre alumne/a una altra pregunta diferent. A cada pregunta encertada se’ls hi sumaven punts i el guanyador/a era l’alumne/a que més punts tenia.

Ens ha semblat també una manera divertida per aprendre les estacions de l’any, ja que el format de concurs sempre crida l’atenció als alumnes i s’ho passen molt bé a la mateixa vegada que aprenen.


Activitat 1 nostre.

Activitat 1 nostre resolta.

Activitat 2 nostre.
Activitat de la Maria i la Dolors.

Activitat de la Dolors i la Maria fent una pregunta.

Activitat de la Maria i la Dolors fent una pregunta.